Sidste år blev bilproducenten Nissan sagsøgt i USA af ejeren af en Nissan Leaf elbil. Han havde anskaffet bilen i 2015. Han havde hidtil været sund og rask, men i januar 2017 fik han alvorlige problemer med helbredet. Han fik bl.a. problemer med hukommelsen og koncentrationsbesvær. Derpå blev han afskediget fra hans arbejde, da han havde svært ved at skelne mellem, hvad der var virkeligt og uvirkeligt. Han blev efterfølgende indlagt på hospitalet ude af stand til at høre og tale.
Målinger viste, at bilens store batteri afgiver et kraftigt lavfrekvent elektromagnetisk felt, der væsentligt overstiger sikkerhedsniveauet på 2 milligauss (måleenhed for magnetisk feltstyrke). Ved gulvet i bilen blev der et sted målt helt op til 31,3 milligauss. Ved toppen af sæderne blev der målt omkring 5 milligauss. Det er dog ikke påvist, at det såkaldte sikkerhedsniveau på 2 milligauss er sikkert.
Der gik flere år efter mandens dårlige oplevelser med elbilen, før han heldigvis fik det bedre.
Desværre blev sagen afvist i retssystemet.
Ref.:
Elektromagnetisk stråling er især et problem i elbiler og hybridbiler. Men også andre nyere biler har ofte megen elektronik og trådløse funktioner, der udsender stråling. Det kan bl.a. være trådløse dæktryksmålere, wifi, bluetooth, fjernbetjent lås mm. Hvis du overvejer at købe en bil, så anbefales det at måle styrken af elektromagnetisk stråling i bilen, når den er i drift, inden du køber den. Den skal helst være så lav som mulig. På nogle biler er det muligt at slukke for wifi.
Foreningen for Elektro-Hyper-Sensitive (ehsf.dk) kan hjælpe med yderligere råd og vejledning.
En ny artikel på Klimarealisme.dk forklarer, at partikelforurening fra elbiler meget vel kan være større end fra dieselbiler: https://klimarealisme.dk/2023/10/18/elbiler-og-forurening/