Fra Vejen til Lykke-stiftelsen bringer vi denne succeshistorie med anvendelse af Vejen til Lykke hæftet:
Hvordan man holder op med at fortælle børn hvad de ikke må, og får dem til at finde ud af hvad de burde gøre.
Som lærer kæmpede jeg konstant med at få studerende til at erkende, at “ordensreglerne” i min klasse ikke var i orden. Vi havde mange samtaler om god opførsel, og hvorfor vi skulle opføre os på bestemte måder. Jeg ville ønske, at jeg havde Vejen til Lykke hæftet fra begyndelsen af min karriere. Det giver en ordnet fremgangsmåde, ikke kun til at styre en skoleklasse, men til at opbygge individer og et samfund.
To afsnit træder især frem, når jeg tænker på de studerende i klasseværelset. Det første er: “Prøv på ikke at gøre ting mod andre, som du ikke ville bryde dig om, at de gjorde mod dig.” Forskrifterne får de studerende til at stoppe op og tænke over hvordan de selv ville have det, før de handler. Det andet er: “Prøv at behandle andre, som du ønsker de skal behandle dig.” Ofte fortæller vi de studerende HVAD DE IKKE MÅ. Denne bog hjælper dem med at finde ud af for dem selv HVAD DE SKAL GØRE.
“Vejen til Lykke” kan læses online eller bestilles som bog eller video her.
Leave a Reply