Oxalsyre: årsag til nyresten, slidgigt, åreforkalkning mm.

Oxalsyre er en simpel syre med formlen H2C2O4. Denne syre findes i mange planter. Især rabarber og spinat har et højt indhold.

Oxalsyre går let i forbindelse med mineraler, bl.a. calcium, hvorved der dannes salte, såkaldte oxalater, der har krystal-struktur. Disse krystaller kan bl.a. dannes i nyrerne og blive til nyresten med en vis størrelse.

Men mikroskopiske nano-krystaller kan også dannes i tarmsystemet. Hvis man indtager meget oxalsyre, kan man bl.a. få mangel på mineraler som calcium, kalium, magnesium og salt (natrium), fordi oxalsyren går i forbindelse med mineraler, så de bliver uoptagelige.

Nano-krystaller kan komme ind i blod-kredsløbet og ud hele kroppen. De kan bl.a. komme ud i leddene og forårsage slidgigt. Det skyldes, at krystallerne har skarpe kanter og sliber som sandpapir. Det kan være hårdt for ledbrusken, der med tiden slides op.

Lidelser, der kan forårsages af oxalsyre og oxalater er:

  • autoimmune sygdomme
  • caries (huller i tænderne)
  • fibromyalgi
  • forstoppelse
  • gigt-sygdomme, bl.a. slidgigt
  • hjerte-kar sygdomme (bl.a. åreforkalkning)
  • inflammation i bindevæv
  • irritabel tyktarm
  • knogleskørhed
  • koncentrationsbesvær
  • nyresten
  • stivhed i led
  • svaghed i sener
  • tandsten
  • træthed

Hikke kan være et symptom på indtagelse af for meget oxalsyre.

Hvis man har en eller flere af ovenstående lidelser, så kan det være en stor hjælp at begrænse indtagelse af oxalsyre.

Spinat er blandt de fødevarer, der har et meget højt indhold oxalsyre
Spinat er blandt de fødevarer, der har et meget højt indhold oxalsyre

Fødevarer med meget højt indhold af oxalsyre er:

  • rabarber
  • spinat
  • stjernefrugt (frarådes at spise pga. indhold af neurotoxin)

Ovenstående fødevarer bør undgås, hvis man lider af sygdomme, der skyldes oxalsyre. Flere krydderier og krydderurter, bl.a. persille og skovsyre, har også et meget højt indhold af oxalsyre, men hvis de kun bruges i begrænset omfang som krydderi, så skulle det normalt ikke være et problem.

Andre fødevarer med ret højt indhold af oxalsyre er bl.a.:

  • appelsin
  • baby-salat mix (indeholder ofte rødbedeblade)
  • bede (f.eks. bladbede og rødbedeblade
  • boghvede
  • bulgur
  • cashewnød
  • chokolade
  • dadler
  • fuldkornshvede
  • fuldkornsris (brune ris)
  • hindbær
  • hirse
  • jordnød
  • kakaopulver
  • kartoffel
  • kiwi
  • klementiner
  • mandler
  • soja
  • sorte bønner
  • sød kartoffel
  • te fra te-busken, dvs. alm. sort te, grøn te og hvid te (andre urte-teer har generelt et lavt indhold af oxalsyre)

Kogning kan i nogen grad reducere indholdet af oxalsyre, hvis man kasserer kogevandet, fordi noget af syren kommer ud i kogevandet.

Vitamin C kan danne oxalater, så det frarådes at indtage mega-doser af vitamin C i længere perioder.

Generelt har bælgfrugter, frø, korn og nødder et ret højt indhold af oxalsyre, men ikke alle. Nedenstående har et lavt indhold:

Olier og fedtstoffer er næsten fri for oxalsyre, også selvom de kommer fra frø med et højt indhold. Animalske fødevarer er også praktisk taget fri for oxalsyre.

En mere omfattende liste over fødevarers indhold af oxalsyre findes her.

Citronsyre opløser oxalater og kan derfor bidrage til at reducere problemer med ophobning af oxalat-krystaller i organismen. Citronsyre tages bedst i form af friske citroner eller friskpresset citronsaft. Det bør fortyndes med andre fødevarer, da det ellers er for surt og kan skade tandemaljen. Kunstigt fremstillet citronsyre (der typisk anvendes til afkalkning af elkedler mm.) kan være problematisk.

Budskabet med denne artikel er ikke, at man helt skal undgå oxalsyre. Det er næsten umuligt, og man ville gå glip af grøntsager med vigtige næringsstoffer. Oxalsyre har også nyttige egenskaber, da det hæmmer visse skadelige mikroorganismer. Man skal bare ikke have for meget af det. Hvis man lider af slidgigt, nyresten eller har andre symptomer, der kan være forårsaget af oxalsyre, så kan det være en stor hjælp at reducere indtagelsen ved fortrinsvis at vælge fødevarer med et lavt indhold af oxalsyre.

Ovenstående artikel er baseret på et interview med Sally K. Norton, der blev bragt den 10-11-2019 på Dr. Mercolas website. Sally Norton havde altid spist grøntsager med meget oxalsyre, bl.a. bladbede og spinat. Hun fik gigt allerede som ung pige. Hun blev uddannet i ernæring, og mente, at hun spiste meget sundt med mange grøntsager. Men hun fik det værre og kunne til sidst ikke gå. Heldigvis blev det gradvist bedre, da hun blev opmærksom på oxalsyre-problematikken og begrænsede indtaget af fødevarer med meget oxalsyre. I dag kan hun bevæge sig normalt.

Universitetet i Chicago har udgivet websitet “How to eat a low oxalate diet“, hvor der er mere nyttig information.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*